Kaffeskola

Eftermiddagen har spenderas på Mondelez, eller Maraboufabriken som kanske är ett mer känt namn, haha. Först hade vi kaffeskola med Giovanni, en jäkligt duktig kaffesnubbe (skulle vilja säga expert, men han förklarade att ingen kan kalla sig expert på kaffe, det finns helt enkelt FÖR mycket, så kaffeguru/väldigt duktig kaffesnubbe blir bra nog, haha). Han berättade lite allmänt om kaffe, olika bönor, blandningar, uträkningskalkyl osv. Spännande faktiskt, för Giovanni är så entusiastisk när han pratar, verkligen insatt och jätterolig att lyssna på.

Efter några timmars föreläsning hade vi en genomgång på kaffedrinkar som man kan göra hemma. De flesta med "instantkaffe" och alla kunde blandas med utrustning för max 4-500 kr totalt. Då kan man göra alla 5 eller 6 drinkar han blandade. Dessutom fick vi en kaffedrinks-broschyr och en kaffebok ;)

Och är man på Marabou och får chansen att handla i personalhandeln så tar man ju såklart den! Personalhandeln kommer, såklart, vanliga grejer in, till ett bra pris. Utöver dessa kommer det felproducerade grejer till ett superbra pris. Ärligt talat kan jag inte tala om vad som är fel på de grejerna jag köpte, men något i produktionen har misslyckats och därför kan de inte säljas. Tänk er 200g chokladkaka för 5kr styck.

Jag måste erkänna att jag är stolt över mig själv. Det såg lite hemskt ut när jag promenderade ut med 3 kassar fyllda med:
2 kartonger (18 st i varje) med 200g mjölkchoklad
1 kartong (22 st) med 100g schweitzernöt
4 daim XXL påsar
1 aladdin-ask
1 paradis-ask
3 st extra 200g mjölkchoklad
5 st extra 100g schweitzernöt
2 st 200g frukt och mandel
1 chokladask (sån "tack/grattis" ask som de säljer)
1 Marabou Premium (dark) biscotti
1 Marabou Premium (dark) pistage
1 ask nobless biscotti crisp

Men ärligt talat är de 4 sista raderna till mig. Resterande ska gå ut till Robin, Joss och Anders barn. Riktigt jäkla stolt är jag att jag inte köpte mer åt mig själv, haha. Och summan på kalaset? Har inte exakta summan i huvudet, men knappt 450 kr. För allt. Hur sjukt är inte det?! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0