Tårta till pappi!

För det första så är jag emot att göra tårtan i förväg, eller snarare dekorera och täcka i förväg. Det vill jag göra samma dag! Tårtan och fyllningen gör jag gärna innan, det blir bättre så enligt mig. Men eftersom vi firar pappa imorgon och jag har högskoleprov hela dagen så hade jag inget val...

Tog massvis av bilder under tiden, mest för att skicka till Joss, men också för att det var mitt första försök till en figurtårta (en tårta med formen av någonting, istället för bara rund/fyrkantig tårta med dekoration på). Hoppas bilderna kommer i rätt ordning nu, mobilen har en förmåga att flytta om dem när den publicerar, plus att alla hamnar sist i inlägget. Men ni överlever nog!

Jag började med en rund tårta. Tanken var att fisken skulle vara ganska rak (men jag har ingen rak bakform), men hade inga tillräckligt stora fat för det/långa fat. Så blev en rundad fisk.

Skar ut formen av fiskens huvud/kropp. Delen jag skar bort flyttades till fiskens stjärtdel.

Fyllde tårtan med hallonmousse, spacklade dit de små bitarna med mousse också och täckte den sedan med vit chokladmousse. Sedan blev det marsipandags. Jag brukar använda sockerpasta, dels för att man modellerar så bra med det, men också för det är ett bra material. Men nu var det tidsbrist så blev köpemarsipan.

Insåg mitt första misstag. Hur får jag marsipanen in i mitten?! Blev ett snitt och en ny marsipan omlott... Ledsen Sarakan jag ju tala om ;)

Stjärtdelen blev jätteslät och fin, kändes bra efter fjaskot med mitten! Gick vidare emot huvudet som blev... Inte lika slätt. Sprack och hade sig... Kavlade nog för tunt :( Här ville jag ge upp och dö ungefär, haha!

Omlott fick rädda mig igen, och jag käne hur fullt det var. Men med färg på plats så blev det inte lika synligt med alla omlott-delar som tur är :)

Första figurtårtan, men säkert inte sista ;)




Kommentarer
Postat av: Arja

Bravo!!!!! Oletpa totisesti taitava!! <3

Svar: Tack :) Det är så kul att baka, synd bara att det kostar pengar och ger en maaaassa extra kilon att göra det för ofta, haha :)
Sara

2013-04-08 @ 23:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0