28 oktober 2012

Ett litet snabbt inlägg med recepten

Skagentoast:

500 g räkor med skal (jag blandade räkor och kräftstjärtar)
0,5 dl finklippt dill
1 krm vitpeppar
1-2 tsk pressad citron
4 formbrödsskivor
2 msk smör eller margarin
1 dl majonäs
rom
(jag använde även salladsblad och citronskivor)

Skala räkorna. Hacka dem grovt. Blanda räkor och dill samt tillsätt 1 dl av majonnäsen. Smaka av med vitpeppar och citronsaft. Ta ut 4 rundlar ur brödskivorna med mått eller ett glas. Stek rödrundlarna frasiga i matfett. Lägg brödrundlarna på assietter. (Här la jag först ett salladsblad) Fördela med en löjromsklick och en dillvippa (Jag la även på en citronskiva). Servera genast.


Vit choklad- och citronkaka:

100 g vit choklad (jag hade i 150 g)
100 g smör
2 dl socker
150 g kesella
2 1/2 dl vetemjöl
saften och skalet från en halv citron (Rekommenderar er att smaka av, en halv vart lite för mycket för min kaka)
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Smöra och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter. Smält chokladen i vattenbad och smöret på svag värme i en kastrull. Rör socker och kesella till en jämn smet. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga. Riv citronskalet och pressa därefter ur saften. Blanda ner i smeten. (Obs! Smaka gärna här på smeten, helt gudomligt god!) Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ner i smeten lite i taget. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader. Servera med grädde/glass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0