Full rulle

Ja, som titeln säger, full rulle här hemma, haha. Tidigt idag åkte mina föräldrar till Umeå, min bror åkte redan igår. Han ska spela Innebandy Länslags SM eller vad det nu än heter. Så det ska mina föräldrar kolla på. Jag måste däremot vara hemma, eller måste och måste, men annars kan jag inte tenta denna del av finskakursen + att det blir jobbigt att ha med Nathalie dit.

Så ja, tenta. Tenta på lördag, med Nathalie. Vet inte om jag sagt det redan och jag orkar inte kolla upp det i bloggen just nu, så har jag sagt det så får jag väl upprepa mig, haha. Utöver tentan så är det som sagt full rulle, för Nathalie har börjat KRYPA! Så otroligt roligt och kul att se, men samtidigt jobbigt, för nu kan man inte släppa henne en enda sekund, allting är kul att undersöka, även det hon inte bör röra av olika anledningar. Men tids nog lär hon ju sig att man inte ska röra vissa grejer, men tills dess så blir det nog lite jobbigt :)

Men nu ska jag studera, vill ha klart alla uppgifter som ska göras under den veckan jag är i Turkiet i god tid, helst även veckan efter eller så också, så jag slipper stressa. Så ska läsa mina underbara finska texter och göra uppgifterna till dem nu:

- Läsa ett textavsnitt ur Stalinin lehmät (Sofi Oksanen) och hitta alla verb, samt översätta verben till svenska
- Läsa tre dikter från Kontio, Rekola och Susiluoto, välja en och analysera
- Läsa Monni (Katja Kallios) och beskriva texten med 5-6 meningar
- Läsa ett textavsnitt ur Drakarna över Helsingfors (Kjell Westö) och sammafatta med 10-12 rader.
- Läsa ett textavsnitt ur Diva (Monika Fagerholm) och beskriva Daniel med några meningar samt para ihop ett par svenska och med motsvarigheten på finska.

Fullt upp som sagt. Men nä, nu blir det plugg, så kram där ute! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0