Nybakad frukost!

Det här är ju då ett bröd, men eftersom jag inte har en brödform så bakade jag det i min springform. Blir ju inte riktigt samma sak, men jag var ivrig att testa det här receptet. Totalt är det 991 kcal, och skär man det i 8 skivor blir det 123 kcal per bit. I brödform rekommenderas ca 10 skivor per bröd.

40gram havremjöl (egentligen ska det vara mandel, men jag hade inga mandlar hemma)
40g kokosmjöl
20g Whey Vanilla
180g övermogen banan (ca 2 normalstora)
2 äggvitor
0,5 dl naturell lättyoghurt (tror grekisk kan vara riktigt bra, den är lite fastare. Jag hade turkisk dock)
65g kesella (jag tog mer turkisk lättyoghurt istället)
2 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
Frivilligt: Stevia strö (1 msk) eller honung. Jag drog i 2-3 msk honung.
Egentligen ska brödet toppas med valnötter också, men det saknar jag ju också hemma... :) Ta 15g valnötter och hacka dem grovt.

Blanda alla ingredienser (förutom nätterna) i en mixer. Smörj en form med olja och häll i lite mandel/havremjöl för att hindra den från att fastna. Häll i smeten, toppa med nötter och grädde i 175 grader. Receptet säger 45, men i en springform hade jag den knappt 30, så håll lite koll. Hade nog kunnat haft min några minuter längre, den var lite mjuk men höll ihop fint ändå.

Och god var den! Nästa gång struntar jag nog i honungen för den var lite för söt för "frukost"bröd. Men mellis eller fika funkar den utmärkt till annars!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0