Hej dolda sockret, jag ser dig!

Det som är superbra på Servera (eller Martin&Servera som vi numera heter) är att leverantörer ofta ger oss prover, både nyheter och gamla godingar.

Nackdelen med proverna är att de inte alltid passar in... Som idag. Våran innesäljare med utökat ansvar har spenderat halva morgonen med att dela ut prover idag.

Proverna kommer ifrån Säljprofilen AB, men ett vanligare namn för er andra är nog "Smakis" och "Sundis". Hur mycket socker är det inte i en oskyldig fruktdryck? Kartongen säger stolt "inga färgämnen, konserveringsämnen eller sötningsmedel", men läser man innehållet i en vanlig apelsin "Smakis" får man ut följande:

Vatten, apelsinjuice från koncentrat (21%), socker (6,5%), syra (citronsyra, askorbinsyra), naturlig apelsinarom

8,5g sockerarter (kolhydrater) /100g dryck.

Läser vi "Sundis" istället:
Apelsinjuice. Ja, det låter väl bra? 8,5g sockerarter (kolhydrater) /100g dryck där med...

Visst, det är fruktos, eller fruktsocker, men är det inte bättre att pressa en apelsin själv då? ;) Färskpressad apelsin är dessutom mycket godare!

Ja, jag börjar tänka till lite, haha! Försöker äta "clean" som det kallas. Inga helfabrikat och så lite halvfabrikat som möjligt. Har de ingredienser du inte kan uttala så är det dåligt, och är det inget du tror du skulle kunna göra hemma så är det troligtvis också dåligt ;) Inget vitt mjöl osv, och inget tillsatt socker såklart.

Nä, dessa får Nathalie festa på i några månader istället! Och det har hon nog inget emot <3


Kommentarer
Postat av: Erik Östensson

Hej.
Intressant inlägg om våra drycker.
Skulle vilja ta tillfället i akt och förklara lite om hur vi som leverantör till Martin&Servera ser på saken.
Smakis ekologiska fruktdrycker som du nämner ska jämföras mot liknande s.k stilldrinks. Vi försöker hela tiden ta fram produkter som innehåller mer frukt och mindre tillsatt socker. Dessutom ekologiskt och KRAV-märkt som innebär att innehållet är fritt från bekämpningsmedel och andra eventuella gifter som används i samband med konventionellt bruk. Sundis däremot är en 100% ekologisk juice och ska jämföras med andra konventionella juicer. Vi har också ett sockerfritt alternativ sötat med steviolglykosider med 29% frukt, men endast 2,7 g kolhydrater/100g. En dryck som blivit oerhört uppskattad av diabetiker. MVH Erik Östensson

Svar: Hej!

Tycker det är jättebra att det finns tetror med dryck, och även att nya (och bättre) alternativ tas fram. Precis som jag skrev så är det inga konstiga ingredienser egentligen, nu lyckades jag bara hitta innehållsförteckning på Mer för att jämföra (kan inte tänka mig att smil och festis skiljer sig så mycket) och där hittar man samma ingredienser och i princip samma näringsinnehåll (8,9 kolhydrater/100ml).

Den stora skillnaden är ju Sundis, så vitt jag vet är det ingen annan tetra-stilldrink som innehåller endast apelsinjuice? Kollar man tex miniMer som ska vara ett "bättre" alternativ så hittar du massor av färgämnen, stabiliseringsmedel och annat roligt man inte ens kan uttala. Men precis som jag skrev så skulle jag personligen hellre ställa mig och pressa själv, men alla vill/kan ju inte det.

Jag kan själv tycka att stevia, speciellt i flytande form, kan få en lite konstig eftersmak ibland (använder både flytande- och ströstevia hemma). Men även om jag själv försöker undvika hel- och halvfabrikat så är det ändå super att ta med till dottern när man ska iväg tex. Eller som du nämner, en helt okej dryck för diabetiker som vill ha något roligare än bara vatten dag ut och dag in! :)

Får passa på att tacka för alla Smakis och Sundis, dottern älskar dem och skulle nog dricka alla på en gång om hon fick! ;)
Sara

2013-10-10 @ 09:38:51
Postat av: Erik Östensson

Hej Sara.
Tack för ditt snabba svar.
Hälsa alla din duktiga kollegor på Martin&Servera och framförallt lycka till med höstens ÖKA EKO NU - kampanj. Målet är 20% ekologiskt 2020. Är ni med på Naturskyddsföreningens utmaning att slå Danskarna på ekologiskt? //Erik

Svar: Har inte hört något angående Naturskyddsföreningens utmaning, fick läsa på vad den handlade om tillochmed, men det är jag personligen helt på, dubbla mängden ekologiskt låter inte allt för svårt! Dessutom får jag ju "renare" mat på köpet, och det var väl själva grundtanken bakom hela mitt inlägg ;)

Ha det bra!
Sara
Sara

2013-10-10 @ 11:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0