Jakten efter drömkroppen!

2008 vägde jag runt 80kg. Jag dansade 3 gånger i veckan, något jag saknar för det är så otroligt roligt! Disco (som var bäst och som jag höll på med i säkert runt 5 år minst), balett och street-jam körde jag. Nu var dock inte det poängen med mitt inlägg, haha :) När jag började i gymnasiet (hösten 2008) så försvann min danspartner och jag slutade streetjam och balett. Disco körde jag en termin till, sen slutade jag där med. Och som man kanske kan förstå så ökade vikten i samband med detta. Samma mängd mat, mindre motion. 
 
I oktober 2010 var jag i Turkiet, bild ser ni nedan. Vikt vågar jag inte ens tänka på, men jeansstorleken var åtminstone 44 på den tiden. Behöver jag påpeka att jag inte trivdes speciellt bra i min kropp? 
 
Sedan blev jag gravid. Åt vad jag ville och hur mycket jag ville. La på mig massor av vikt. I vecka 30-35 någongång vägde jag 103kg hos barnmorskan, och då hade jag ju några veckor kvar att gå... Dagen efter förlossningen stod vågen på 97kg och minsta jeansstorleken som jag fick plats i var 46. Ännu en gång, behöver jag påpeka hur mycket jag hatade min kropp? Jag hoppade på en pulverdiet, ni vet en sån där man ersätter några eller alla måltider med shakes/soppor? Jag gick på 800 kcal per dag, och visst var det effektivt! Medan man åt det åtminstone. Man ska inte överskrida 2 veckor på 800 kcal pulverdiet, så jag körde 2 veckor. Vecka 2 åt jag sallad de dagar jag tränade (med lite kyckling eller tonfisk) för att ha lite energi över till lättare träning. Efter 2 veckor hade jag gått ner till 88kg! Men ganska snabbt gick jag upp till 92kg och stannade där. 
 
I November 2012 anmälde jag mig till Fitnessfighten. 1 månad med träning varje dag och ett kostschema som var relativt enkelt att hålla. Vägde in mig på 87,5kg med ett midjemått på 98cm. Efter en månad vägde jag 83,3kg och hade ett midjemått på 86cm! Men som ni kanske kan förstå är det inte lätt att träna VARJE dag, så det försvann ganska snabbt och vikten smög sig på lite grann. 
 
Sen fick jag nog, på riktigt! Jag kollade runt och hittade en blogg som var helt underbar, www.tasty-health.se! Den tillhör en tjej som heter Sanna. Sanna tävlar i Bodyfitness, är diplomerad kostrådgivare, isodiet-coach och personlig tränare. Hon älskar matlagning och bakning, men nyttig sådan! Jag kollade mycket på hennes sida, testade lite recept (och de är underbar!) och tillslut tog jag mod till mig och kontaktade henne! En månads kostrådgivning kostar, som jag nämnt tidigare, 1650kr, och då ingår kostrådgivning, kostschema, träningschema, uppdateringar av scheman och all pepp och motivation som du vill ha/behöver! 
 
Dag 1 vägde jag in mig på 85,2kg och mätte upp mig på 88 cm midja, 107 cm rumpa, 62 cm lår, 34 cm arm. Vecka 1 var jag sjuk, så jag körde endast 1 av de 4 passen som Sanna hade lagt upp till mig. Vecka 2 var jag lite bättre, men fortfarande inte bra, och lyckades få in 2 pass. Nåja, bättre än inget, eller hur? Vecka 3 körde jag alla utom 1 och sista veckan körde jag alla pass. Trots sjukdom i 2 veckor så vägde jag in mig i söndags på 78.2 kg och mätte upp mig på 85 cm midja, 102 cm rumpa, 61 cm lår, 32 cm arm. 
 
-7 kg, -3 cm midja, -5 cm rumpa, -1 cm lår och -2 cm armar. 
 
För första gången på länge väger jag under 80kg. Och det känns bra att se vågen gå ner. Men när jag kollar mig i spegeln ser jag fortfarande samma stora tjej. När jag kollar på mina progress-bilder under dessa 4 veckor ser jag samma bild, samma tjej. Sanna påpekar den stora skillnaden (och det är ju skillnad om man läser vikt och mått!) men jag ser det inte. Det enda jag märkt är att jag har en mindre "deghög" när jag ligger och sitter, magen hänger inte lika mycket. Mina svarta slimjeans är storlek 40 och mina jeansshorts är storlek 38. Men det är all skillnad enligt mig. När jag kollar tillbaka på bilder från förr ser jag dock skillnaden, men i spegeln märker jag det inte, tyvärr. 
 
 
Det jag lärt mig är att det finns inget "quick-fix". Förut tänkte jag alltid att jag kunde köra en diet, bli smal och sen så skulle jag kunna behålla det utan större problem. Det är ingen viktminskning. Det är ingen diet. Det finns inga magic-pills. Det är en livsstil. Man måste engagera sig, och hålla det! Att äta nyttigt är inte så svårt! Bort med allt socker, allt vitt mjöl. Ersätt gräddfilsbasen i kalla såser till kesella. Det är lite syrligare, men går helt utmärkt att göra en vitlök- eller tzatzikisås på. Använd naturliga sötningsmedels om dadlar, bananer eller tillochmed honung istället för socker. Eller behövs det sötning? Kör utan! Ät havregrynsgröt med varma mosade hallon istället för den sockerfyllda sylten. Är det sommar och varmt så ät en hemmagjord glass på kesella istället. Små förändringar som gör stor skillnad! 
 
Men, under 80kg och 85 cm i midja kräver nya mål! Nu siktar vi ner oss på 75kg och 80 i midja! Undra vilken belöning jag ska ge mig själv när jag når det målet? ;) 
 
Att jag nått under 80kg firades med en beställning från proteinbutiken denna gång. Nytt proteinpulver beställdes (Mintchoklad och cappuccino, får se hur de smakar, spännande!) men det var inte själva belöningen. ÄNTLIGEN har jag fått händerna på några Questbars! Har längtat efter att få testa dessa! Troligtvis blir det nog fler Questbars när jag nått under 75kg eller 80 cm midja (vilket som nu kommer först!). Beställde 5 olika smaker, Chocolate Chip Cookie Dough, Mixed Berries, Apple Pie, Cinnamon Roll och Coconut Cashew. En av varje förutom Cookie Dough som jag tog två av. Passade på att smaka denna på vägen hem, fick bli ett byte av kvällsmellis och middag för jag var så ivrig att testa ;) Förstår varför folk äter dessa. Goda, lite småsega, underbar smak och ganska mättande av bara en bar! Hade dock förväntat mig lite mer av Cookie Dough (därav 2 beställda) men den var absolut inte dålig för det. Nu måste jag bara hålla fingrarna i styr så de inte försvinner på en, två dagar ;) Vill ju smaka alla! NU! Ska ta med en till jobbet och ha som "JAG ÄR SÖTSUGEN NU!"-backup! För det behövs... Dessa dagar på jobbet är brutala, och är man trött och stressad slinker det lätt ner lite onyttigheter, tyvärr. Så nu ska vi väl kanske kunna få stopp på det, eller åtminstone mätta sötsuget med nyttigheter :) 
 
 
Som lite mer motivation är det ju snart dags för Turkiet! 24/8 åker vi, så en dryg månad. Och som ÄNNU mer motivation kommer jag och Joss sticka på en resa. Troligtvis 5/11, och som det ser ut nu blir det Kap Verde i en vecka. Här får ni lite bilder på härligheterna! 
 
Först Turkiet, då vi bytt hotell sen jag skickade bilder förut: 
 
 
 
 
Och så Kap Verde: 
 
 
 
 
Om inte det är motivation att kunna visa sig i bikini igen inför dessa resor, då vet jag inte vad motivation är ;) 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Vad duktig du är Sara, inte många som klarar av detta.
Tänk inte för mycket på vad du ser i spegeln, förstår att det är svårt. Men tänk på vad du har åstadkommit. Du har gått ner mycket i vikt, gå inte ner för mycket, det är inte bra för kroppen. Det är bra att ha ett slutmål men sen stanna där! kram :)

Svar: Åh, tack! Har gått förbi tiden då jag ville bara smal, smal, smal, nu har jag förstått att för smal är inte snyggt det heller, så jag stannar när jag känner mig nöjd haha :)
Sara

2013-09-01 @ 12:00:43
URL: http://loelles.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0