Dålig uppdatering

Jag vet, jag vet... Här händer det typ ingenting. Jag har faktiskt inte mycket tid över till bloggen i nuläget, vilket jag tycker är synd, för det är så skönt att skriva av sig och bara få ut allt man tänker och känner.

Sista uppdateringen var 7/4. Den dagen slutade med följande: 
 
 
Nathalie snubblade till på sista trappsteget och for rätt in i trapphusdörren, slog i en metallist på dörren. Anders var med, jag höll mig lugn (tack vare Anders närvaro mest) och Nathalie var stencool hela tiden. Hon märkte väl att vi inte jagade upp oss. Fick åka upp till "doktor adde" (Sjuksköterska Adde, Anders närmaste vän) som hade akuten den kvällen. Så det var skönt att vi kände igen någon som skulle fixa till Nathalie, lugnade oss ännu mer. 
 
 
Men känner man sjuksköterskan så får man god glass, så då är man rätt glad ändå ;) Här med bedövningstuss under bandaget. 
 
 
Efteråt så får man stort plåster. Slapp sy i alla fall, såret var så fint att det gick att limma ihop! 
 
 
Och som ni ser här har det läkt ihop fint. Hon lär ha ett ärr kvar, men sånt är livet. Tur i oturen är väl att hon åtminstone lär få ut lite pengar från försäkringen om ärret är kvar om ett år, och pengar på kontot är aldrig fel, även om man är 2½ år ;) 
 
Utöver det så har det varit fokus på MIG. Rådgivning, fokus på vem jag vill vara och fokus på att verkligen vara den personen i verkligheten också. Fokus på saker som tar mig framåt - studier. Det är lite segt på den fronten, men jag gör mitt bästa. Jobb, jobb, jobb dessutom. Timmar nu som i för sig varit i princip heltid, men from 22/5 kommer en kollega operera sig och bli borta minst 6 veckor, så då ska jag in så mycket som möjligt där. Vilket betyder att jag i princip jobbar heltid from nu tom sommarvikariatet går ut v.34. Skönt med lite pengar, en del till resan i Augusti och resten sparas på kontot, lär behövas i höst när jag återgår till att (förhoppningsvis) plugga. 
 
Skrivit ut ansökan till undersköterskeutbildning och ska posta den under morgondagen. Håller tummarna och hoppas på det bästa. Skiter det sig så tar jag och Nattis föräldraledigt i väntan på ett jobb. Då kan jag fokusera på högskoleprovet och repetera inför det. Inte helt fel det heller faktiskt. 
 
Detox med Joss från och med tisdag. Raw detox, bara otillagade, rena och ekologiska varor. Grönsaker, frukt, frön, nötter... Och vatten, massa vatten! Smoothie till frukost och lunch (fullproppade med spenat/kål, frukter, bär, nötter, frön, etc) och en sallad till middag. Suttit och letat inspiration till otillagade sallader. Vad har man i en sallad där man inte får använda kyckling, räkor, etc? Det är ju det vanligaste, att man har någon proteinkälla i form av djurprotein. Men icke under den här veckan. Men vi har hittat massor av recept, där smakerna kommer från rena dressingar, ren salsa, rena såser (otillagade), nötter, frukt och bär. Det här blir nog bra! 
 
Nu ska jag bädda ner Nathalie och sätta mig med fysikboken framför mig. Kämpa kämpa. 
 
Kram! 

Kommentarer
Postat av: Gisela

OooOoOh hälsomat kan kan snacka evigheter om XD

Kolla in quinoa! Små glutenfria frön med högt proteinhåll och supergott blandat lite havssalt/olivolja med olika grönsaker. Hummus är även proteinrikt som är en slags "dip" gjord på kikäter (magiskt gott på färskt bröd!) och gillar du inte spiskummin kan du använda paprika som krydda istället. Köp även RAW (endast nötter och salt) mandelsmör/jordnötsmör. Det är supergott med banan och kanel! Gillar ni inte smaken av bönor så kan jag även rekommendera att marinera dem. Lite färsk vitlök, malen rostad paprika, salt, olivolja, citron/limejuice oregano/dragon/basilika och så smakar de lite mer som pizza :P Man vänjer sig.

Sen de magiska chia fröna är ett måste. De är fullproppade med järn och samma fettsyror som lax. De smakar inte så mycket så superbra att slänga på fruktsalladen. De blir gele aktiga i kontakt med vätska så man kan göra nyttig pudding på dem. Du hittar dem i hälsohyllan på ICA och COOP (där de brukar ha ekologiska varor och Reneé Voltaires varor).

Och sist men inte minst. Dösugen på glass? Stoppa 1 fryst banan i skivor i en matbredare eller annan kraftig mixer. Kan lägga lite lite mjölk i om det är svårt att mixa. Det blir som härlig mjukglass med smak av banan. Trodde inte på det själv tills jag testade nyligen.

Kika in "clean eating" bloggar via tumblr. Finns massor med tips, speciellt när inspirationen tryter och man vill testa äta glutenfritt + veganskt. Har själv ätit efter denna princip i ca 1 1/2 år nu och har aldrig mått så himla bra som nu \(.____.)/

Svar: Haha, jag har faktiskt gjort allt det som du nämner, förutom bönor, jag har aldrig riktigt fått till det där med när jag ska använda vilka bönor, de är ju ltie småläskiga after all! ;) Endast kikärter som används här hemma i nuläget. Men skafferiet har både torra och konserverade bönor i alla dess former, haha. Chiafrön brukar jag göra overnight oats på, blir supergott också! Och så kan man ju blanda smaker precis som man vill :)
Nu går ju mycket bort eftersom det ska vara otillagat också, så blir i princip bara grönsaker, frukter, nötter och bär, haha. Mandelmjölk och sånt ingår i detoxen också, och sen pulver som maca och spirulina som ska vara så bra, velat testa det länge men aldrig orkat köpa, men nu är det beställt!

Risken finns nog att jag fortsätter efter den här veckan, för allt jag läser är att folk mår så bra på raw food, men jag kommer nog aldrig kunna frångå kött och kyckling helt och hållet, haha ;)
Sara

2014-05-10 @ 10:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0