4 Juli 2012

Nu är det mycket som jag lovat att uppdatera, så om någon känner att jag glömmer något så får ni väl hojta till, haha.

Tunisien:

Tunisien generellt sett var underbart. Stor härlig pool (eller inte så överdrivet stor, men lite folk får den att verka större), värme, värme och lite värme till. Vi åker alltid all-inclusive nu för tiden, dels för att det blir billigare och dels för att vi helt ärligt inte orkar göra annat än ligga och gotta oss vid poolen, haha. Om man kollar lite mer på detaljerna så blir det lite sämre dock. Sist vi åkte var det ett 5-stjärnigt hotell. Detta rekommenderar jag. Denna gång åkte vi 3-stjärnigt eftersom det blev en lite mer budgetresa eftersom det faktiskt var andra resan på väldigt kort tid. Kort sagt så var maten sådär. Jämfört med Turkiet så sög den rent utsagt. Turkiet har kommit så mycket längre i utvecklingen, både på service och på vad man faktiskt ska servera på hotell, osv. I Tunisien är det mycket grytor. Och grönsaksblandningar. I våran familj är mamma den enda som är en riktigt "grönsaksmänniska", hon gillar det. Vi andra.. not so much. Så mamma tyckte det var helt okej, vi andra pinade i oss någon köttbit här och någon tråkig pasta där. Varje dag. Baren innehöll Cedratine, en lite söt likör, samt Boukha, rysk whisky. Boukha är helt ärligt inte ens drickbar och jag slutade beställa in drinkar redan dag 1 då det inte gick att dricka. Första drinken var god, tror den innehöll Cedratine, men resterande smakade motorolja eller något annat odrickbart och då höll jag mig till juice istället. Jämfört med Turkiet så fanns där faktiskt en hel bar, med både det ena och det andra. Och beställde man en rom och cola fick man åtminstone riktig rom och inte rysk whisky ;)! Dessutom var vi i Tunisien tvungna att klaga på det vi blivit lovad jämfört med vad vi fått. T.ex. står det TV på rummet. Men icke. Detta fick vi dock dag 3 efter att ha klagat till oss en. Dessutom stod det gym. Visst fanns det ett gym. Men t.o.m. receptionspersonalen sa att gymmet var obrukbart då det mesta var sönder. Dessutom fanns inga vikter och allting var inställt i ett pyttelitet rum så man ändå inte hade fått plats. Nä, tacka vet jag 5 stjärniga hotell!

Nathalie går:

Det rullar på här hemma. Än så länge kryper hon och hon tar inte ofta steg, men det kommer ibland. På videon är hon dessutom ute och hon hatar gräs (sötnosen), så det går lite sämre där. Lättare inomhus på plan mark!



Finska:

Har även fått reda på mitt betyg. Av någon anledning ger dessa kurser jag läst inte möjlighet till att få MVG (Mycket väl godkänt), så max är VG. Dock klarade jag av att toppa betyget till VG, så jag är nöjd! Sen vet jag inte om jag håller med, känns inte som jag kan så mycket finska, men betyget säger ju annat, och har klarat alla tentorna med VG som betyg, men men. Kul är det i alla fall :)

Träning:

Jag tycker det är jättesvårt att träna när jag har Nathalie. Jag måste be mamma att vara barnvakt varje gång. Dessutom sover hon max 50 minuter i sträck på dagen just nu, så jag hinner knappt träna dagtid heller. Dock har jag kommit på att så fort hon kommer in på dagis (borde vara i Oktober) så ska jag träna varje vardag om jag inte har hittat något jobb. Lämna henne på dagis, cykla till gymmet (tar 20-30 min beroende på hur snabbt du cyklar), gymma och sen cykla hem. Det betyder alltså 5 gånger gym/vecka + 40-60 minuters cykel per dag. Det borde väl ge resultat? Var på gymmet igår förresten. Försökte ta så högt jag kunde. Känns lite roligt att mina ben har massa muskler, kunde ta 103kg på vissa maskiner, medan mina axlar/armar/rygg är jättesvaga och max där är 25kg. Haha. Idag lider jag av träningsvärk.

Criss Got Fit:

Dessutom råkade jag hamna på en bild på facebook över en tjej som gått ner i vikt. 



Kan inte mer än att vara avundsjuk, hennes kropp nu är ju underbar. Klickade mig in på hennes blogg och läste, hon är en riktig insperationskälla! Hon snackar massor om att man ska se skönheten på insidan och att skönhet inte är en storlek eller en siffra på vågen. Om någon vill läsa så hittar ni hennes blogg här: http://www.redhairandgirlyflair.com/

Dessutom klickade jag mig in på hennes viktlyftar-guide (http://crissgetsfit.wordpress.com/2012/01/09/ladies-lifting-weights-get-strong-not-toned/). Där skriver hon bland annat "The whole premise behind weightlifting is to make your muscles stronger. For that to happen, you have to push your muscles, and when you push your muscles, you are basically breaking down the muscles to rebuild stronger. The cells build up faster than they break down, though, so you have to increase the pressure on the muscles or the process will balance out and the muscles will stay at the same level. Which means, ladies, that everything you have probably been told about weightlifting is wrong. Low intensity workouts that don’t challenge your muscles, or doing repeated reps at lower weights, do nothing for your muscles. All you’re doing is burning calories, and not even efficiently." och "You will not look bulky if you pick up weights! The “big” women who weightlift didn’t get there by accident, but by working as hard and intelligently as they could to get there,  some even using steroids.". Tack vare henne vågade jag lägga på vikter och köra hårt. Och det gav ju tydligen resultat, eftersom hela jag värker nu, haha.

Kryssning:

Vi har bokat kryssning här hemma! Mamma ville ha ytterligare en liten mini-semester. Det betyder med andra ord Finlandskryssning. Åker på en lite längre kryssning, till Helsingfors. 2 nätter på båten och 1 dag i land. Dock blir det en natt mindre för mig, för jag stannar kvar i Finland ett tag, hihi. Så får träffa Antti igen snabbare än jag trodde, inte mig emot! :) Åker 24/7 och när jag kommer hem återstår att se!

Nej, nu orkar jag inte skriva mer, mina fingrar värker snart också ;) Kram där ute!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0