12 juli 2012

Nu ni kära bloggläsare ska ni få ett underbart sommarecept av mig. Det är en helt underbar rulltårta med namnet Frasig jordgubbsdröm. För att skapa denna underbara rulltårta behöver du:

Botten:
75g mjukt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
2-3 msk mjölk
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Maräng:
4 äggvitor
2 dl strösocker

Fyllning:
2 dl vispgrädde
1 msk Cointreau eller annan citruslikör (jag själv använder Cedratine, men det går att utesluta helt om man inte vill ha likör i rulltårtan!)
ca 250g jordgubbar

Garnering:
50g mandelspån
I recepet står det även florsocker, citronmeliss och jordgubbar. Jag serverar den med några jordgubbar extra på sidan, men florsocker och citronmeliss struntar jag i!

1. Vispa äggvitorna hårt i en ren och torr bunke med rena vispar. Tillsätt hälften av sockret i början och resten i slutet. Vispa ytterligare någon minut.

2. Vispa smör och socker poröst med elvisp i en ny bunke. Tillsätt en äggula i taget.

3. Tillsätt mjölken i smeten. Blanda mjölk och bakpulver i en skål och sikta ner i blandningen. (Har du ingen sil kan du baka den ändå. Jag blandar ner det direkt i smeten och det fungerar hur bra som helst!) Rör om till en jämn smet.

4. Lägg bakplåtspapper på en plåt eller i en form, cirka 25x35 cm. Bred bottensmeten på bakplåtspappret och därefter marängen ovanpå. Strö över mandelspånet.

5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter. Lyft kakan med bakplåtspappret på ett bakgallet och låt den svalna.

6. Vänd kakan upp och ner på ett nytt papper. Lossa kakan från bakpappret. Vispa grädden hårt och smaksätt med Cointreau (valfritt!). Bred grädden över kakan. Skiva jordgubbarna och lägg ovanpå grädden.

7. Rulla ihop kakan från långsidan, som en rulltårta, med hjälp av pappret. Lägg på ett avlångt serveringsfat (jag fick dela min rulltårta i 2 för den blir ganska lång). Sikta över florsocker. Garnera med halverade jordgubbar, citronmeliss och jordgubbsblad (valfritt).

Bakade denna goding till min brors födelsedag och i skrivande stund står en ny inne i ugnen också, mumsigt! Lovar att återkomma med bild när den är klar! :)

Kram!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket!

2012-07-12 @ 19:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0