Uppdatering 2

  • Läs textstycke ifrån Från fjärran land till staden Tainaron (Maijaliisa Jokinen) och textstycke från Kort inblick i finsk skönlitteratur (Tuula Vosthenkos) och besvara frågor.
  • Läsa ytterligare några stycken från samma texter som ovan och besvara ytterligare frågor.
  • Läs textstycke från Århundradets kärlekssaga (Märta Tikkanen) och textstycke från Sanovat sitä rakkaudeksi (Arno Kotro) och skriva om vilka känslor de väcker och vilken jag gillar mest.
  • Läsa dikten Tyttö, kaunis kuin voikukka (Pentti Saarikoski) (+ samma på svenska Flickan, vacker som en maskros) och analysera dikten.
  • Läsa dikter från P. Mustapää och Paavo Haavikko. Välja 4 verb + 4 substantiv från dessa, översätta till svenska och skriva en egen dikt med några av dessa ord - på finska.
  • Läsa dikten Herra Pii Poo (Kirsi Kunna), söka alla verb och översätta till svenska. Skriva 3 finska meningar med några av dessa verb.
  • Läsa textstycke från Okänd soldat (Väinö Linna) och skriva en halv sida om vilken bild berättaren ger läsaren om finska soldater.
Dessutom har jag också gjort:
  • Läs dikten Kärlek (Edith Södergran), välj 5 ord och översätt dem till finska. Skriv sedan ett par meningar om vad dikten handlar om.
Nu sitter jag och funderar på ifall jag ska jag klart alla skönlitterära textavsnittsuppgifter först, alltså även de uppgifter för veckan efter Turkiet (måste till biblioteket innan jag kan göra klart de två första på min lista som tillhör litteraturhistoria-uppgifterna, så det blir efter Turkiet) eller om jag ska börja läsa boken. Har bara 2½ skönlitterärä textavsnittsuppgifter kvar, men boken känns jobbigast ju. Åh, jobbigt val, haha. Blir nog uppgifterna först så jag kan fokusera helt på boken sen.

Kram!

Kommentarer
Postat av: Arja

Jag gratulerar - du är duktig!! Herra Pii Poo on ollut lempirunoni lapsuudessa! (Du förstod, eller vad?)

2012-04-25 @ 17:35:26
Postat av: Sara

Jag måste ju jobba på så jag slipper plugga när Antti är här! Jag förstod :)

2012-04-25 @ 21:56:36
URL: http://ziippiity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0